javascript:void(0)
PERHATIAN!!! SILA DAPATKAN VCD ATAU CD YANG ORIGINAL!!! BLOG YANG MENGANDUNGI BERITA TENTANG DIKIR BARAT, VIDEO KLIP DIKIR BARAT DAN JUGA LAGU-LAGU DIKIR BARAT

Saturday, October 13, 2012

5,000 tonton dikir barat

Posted by Suaramuda on 4:31 PM


5,000 tonton dikir barat
Dua kumpulan Seri Tanjung Kuala, Pantai Sabak, Pengkalan Chepa dan Kumpulan Seri Istana Giat Mara, Tumpat yang berjaya ke peringkat akhir.
KOTA BHARU- Lebih 5,000 penonton membanjiri Dewan Jubli Perak, Politeknik Kota Bharu (PKB), Kok Lanas malam kelmarin, sempena Pertandingan Peringkat Separuh Akhir Dikir Barat Kebangsaan 2012, yang menampilkan empat kumpulan pada pertandingan itu.

Antara kumpulan itu adalah, Seri Tanjung Kuala, Pantai Sabak, Pengkalan Chepa dan Kumpulan Seri Istana Giat Mara, Tumpat. Pengarah Penyiaran Negeri Datuk Sayuti Mukhtar berkata, Radio Malaysia Kelantan fm akan terus  memainkan peranannya dalam mempertahan serta memartabatkan seni budaya di negeri ini terutama dikir barat.

“Ia selari dengan hasrat penubuhan asal stesen ini lebih 40 tahun lalu yang bertujuan untuk mengembangkan seni budaya masyarakat negeri Kelantan agar tidak luput di telan zaman.

“Pihaknya komited ke arah merealisasikan hasrat itu, termasuk akan memberi ruang dan peluang lebih luas kepada penggiat seni di negeri ini dalam mengembangkan bakat mereka,” katanya demikian ketika ditemui pemberita, pada Pertandingan Peringkat Separuh Akhir Dikir Barat Kebangsaan 2012 di Politeknik Kota Bharu (PKB) di Kok Lanas.

Program anjuran RTM yang telah memasuki edisi ke 19 itu mendapat sambutan yang hebat dalam kalangan peminat dikir barat di sekitar negeri ini.

Hadiah kepada pemenang disampaikan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan (JPP), Datuk Muhktar Mustapa. Turut hadir, Pengarah Urusan Rancangan Radio, Mohamad Mat Husin Sementara itu, dalam kalangan  pendikir dan para peminat dikir barat, memuji langkah RTM mengadakan pertandingan seumpama itu.

Selain dapat mencungkil bakat-bakat baru dalam bidang seni itu, ia juga secara langsung dapat memastikan seni dikir barat terus hidup subur dalam masyarakat hari ini. 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dasar Privasi | Dasar Keselamatan

PENAFIAN: Suaramuda tidak bertanggungjawab langsung terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.
  • Facebook
  • Twitter

Search Site

 
  • Rebana Ibu

    Alat-alat dikir barat

  • Rebana Anak

    Kesi

  • Gong

    Tamborin

  • Canang

    Marakas