javascript:void(0)
PERHATIAN!!! SILA DAPATKAN VCD ATAU CD YANG ORIGINAL!!! BLOG YANG MENGANDUNGI BERITA TENTANG DIKIR BARAT, VIDEO KLIP DIKIR BARAT DAN JUGA LAGU-LAGU DIKIR BARAT

Saturday, September 10, 2011

KDBK anjur road show persembahan dikir barat

Posted by MOKA on 1:25 AM

BACHOK 31 Julai - Koperasi Dikir Barat Kelantan Bhd. (KDBKB) akan mengadakan road show persembahan dikir barat asli ke seluruh negeri ini bagi mengembalikan keaslian seni budaya itu selepas ia dikatakan dicemari elemen atau budaya moden.

Pengerusinya, Datuk Zulkepli Mohamad berkata, ini merupakan inisiatif pihaknya setelah mendapati tiada sebarang tindakan daripada mana-mana badan termasuk kerajaan negeri untuk memastikan dikir barat tempatan tidak terus dicemari oleh elemen asing sehingga menjejaskan keasliannya.

Katanya, antara elemen asing itu ialah membawa masuk penggunaan sistem muzik moden seperti kaedah minus one, menampilkan tukang nyanyi wanita, konsert rock dan dangdut semasa persembahan yang jelas menyalahi undang-undang hiburan di negeri ini.

"Unsur-unsur begini bukan sahaja akan melenyapkan kegemilangan seni yang diwarisi sejak puluhan tahun lampau, tetapi mencemar warisan budaya yang menjadi kebanggaan anak negeri ini khususnya.

"Seni asli dikir barat tiada muzik moden dan minus one, manakala kehadiran artis wanita hanya menimbulkan fitnah dalam kalangan orang ramai yang sepatutnya tidak berlaku di negeri dikatakan Serambi Mekah," katanya ditemui selepas mengadakan persembahan di Kampung Beris Lalang dekat sini, malam tadi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dasar Privasi | Dasar Keselamatan

PENAFIAN: Suaramuda tidak bertanggungjawab langsung terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.
  • Facebook
  • Twitter

Search Site

 
  • Rebana Ibu

    Alat-alat dikir barat

  • Rebana Anak

    Kesi

  • Gong

    Tamborin

  • Canang

    Marakas